Pages

Monday 18 July 2011

Kenapa Kisah Lebah Dan Semut Ada Dalam Quran ?

Perihal Kehidupan Lebah

Lebah dan semut adalah diantara dua ekor serangga yang tercatat kisahnya didalam Al Quran. Pasti ada mesej istimewa yang ingin diutarakan kepada hambaNya dari Allah Yang Maha Mencipta.
“ Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah : "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibina oleh manusia. Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)….” - Surah An-Nahl : 68-69
Von-Frish menerima hadiah 'Noble" pada tahun 1973, kerana kajian beliau yang mendalam tentang lebah. Hasil daripada kajian itu mendapati lebah dapat berkomunikasi dan dapat memberitahu dengan tepat kepada lebah-lebah yang lain jika ia terjumpa bunga atau kebun baru. Cara lebah ini memberitahu lebah-lebah lain ialah melalui gerakannya ; 'Bee Dance' .
Lebah pekerja atau askar lebah terdiri daripada lebah betina. Ini dapat dibuktikan dalam ayat al-Quran di atas (Surah An-Nahl:68-69). Ini kerana dalam ayat tersebut perkataan ‘fasluki’ dan ‘kuli’ (kedua-dua perkataan ini menggunakan kata ganti nama bagi perempuan). Sedangkan pada zaman dahulu manusia beranggapan bahawa lebah yang bekerja (mencari madu dan lain-lain) adalah lebah jantan.
Perihal Kehidupan Semut
 “ Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya daripada jin manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib. (dalam barisan) Hingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut : “ Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedari.“  - Surah An-Naml : 17-18
Jika dahulu, mereka yang membaca ayat ini akan mengatakan bahawa Al-Quran adalah sebuah cerita dongeng kerana ia menceritakan perihal semut bercakap. Namun sains moden membuktikan bahawa corak kehidupan semut menyamai . Corak kehidupan manusia dalam aspek-aspek tertentu seperti di bawah :
1.   Semut akan menanam semut lain yang mati, dan ini menyamai manusia.  
2.   Mereka mengamalkan sistem yang sama seperti manusia dimana terdapat
      pekerja dan ketua.
3.   Mereka bercakap pada waktu-waktu tertentu.
4.   Mereka menggunakan sistem yang canggih untuk berkomunikasi.
5.   Mereka menukar barang-barang mereka dalam pasar harian.
6.   Mereka dapat menyimpan biji-bijian dengan lama pada musim sejuk.

zam : prisma consultant

No comments:

Post a Comment